Přečtěte si, jak jsme úspěšně vyřešili právní problémy

Miroslav W.

Chtěl jsem vyměnit do 7 dnů sekačku za jiný produkt stejné ceny. Prý to nejde.

Dobrý den mám takový problém koupil sem si v jednom obchodě před 7 dny vřetenovou sekačku na trávu jelikož my tato sekačka vůbec neseká trávu vpodstatě je nefunkční i když nemá žádnou závadu na první pohled tak sem tuto sekačku v tom obchodě po 7 dnech od dáte koupě chtěl vyměnit za jiný výrobek ve stejné ceně jakou měla ta sekačka za zahradní čerpadlo prodavač my ale řekl že to nejde kdo má pravdu a jak to je vlastně podle obchodního zákoníku a můžete my prosím poradit jak mám v tomto postupovat aby my to zboží vyměnily za jiné zboží za odpověď předem děkuji

Při nákupu v kamenném obchodě není zákonem upravena možnost zboží bez udání důvodů vrátit.

Ve věci vracení zakoupeného zboží se situace obecně má tak, že při běžném styku v podobě nákupu zboží v kamenné prodejně, není zákonem upravena možnost zboží bez udání důvodů vrátit, jako je tomu v případě koupě uzavírané distančním způsobem, kdy je spotřebitel oprávněn dle zvláštních ustanovení, ve kterých se této problematice věnuje zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění, zakoupené zboží vrátit do 14 dnů od jeho koupě/převzetí a to bez udání důvodů. V případě, že sekačka neseká trávu, jak uvádíte, je to nicméně pádný důvod k uplatňování práv z vadného plnění, kdy zboží nemá požadovanou jakost, v případě, že naprosto není způsobilé sloužit k účelu, pro který bylo kupní smlouvou určeno.

Petr S.

Kupující zjistil po koupi závady na autě, které nechal opravit. Nyní požaduje peníze a hrozí soudy.

Dobrý den, zhruba před dvěma týdny jsem prodal auto. Bylo to 9let stare benzínové BMW s najetymi 200tis km s LPG pohonem. Kupujici uskutečnil zkušební jízdu a auto si řádně prohlédl. Domluvili jsme se na snížení kupní ceny asi o 30tis korun. Auto si odvezl a asi za dvě hodiny a ujetí 100km mi volal, že se mu rozsvítila kontrolka motoru a, že nehraje rádio. Poté si nechal závadu diagnostikovat a údajně odešel katalyzátor a lambda sonda. Po další kontrole v servisu mi vyčíslil opravu na 30tis Kč (rádio, katalyzátor, lambda sonda, prasklý chladič) – oznámil mi smskou. Nečekal na mou reakci a vše si nechal spravit. Teď po mě chce zaplatit 15tis Kč a hrozí soudy. Má na to právo? Myslel jsem, že reklamace musí být písemná a já mám pak možnost se buď domluvit na slevě z kupní ceny nebo závady do 30dní odstranit. Navíc rádio si měl vyzkoušet během přebírání (já jsem nevěděl, že rádio nefunguje, neboť jsem ho asi 2 roky nepoužil a poslouchal MP3). Životnost katalyzátoru se uvádí 130tis km a auto má najeto 200tis km.

Kupující nepostupoval správně při uplatnění odpovědnosti za vady předmětu koupě.

Nechal bych v tuto chvíli stranou úvahu nad tím, zda krátkou textovou zprávu je možno považovat za písemnou formu právního jednání z pohledu platného práva. Nejprve co se týče samotných vad předmětu koupě, ve věci nefunkčního rádia se dle mého názoru jedná o vadu, které si měl kupující všimnout při uzavírání kupní smlouvy, tedy o vadu zjevnou, za kterou tak prodávající odpovědnost nenese. Ve věci ostatních závad je pak otázkou technického posouzení, kdy tyto vznikly. V každém případě kupující nepostupoval správně při uplatnění odpovědnosti za vady předmětu koupě, jelikož měl po oznámení těchto vad zvolit jednu z možností postupu předvídanou příslušnými ustanoveními zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku, ve znění pozdějších předpisů. Kupující měl tedy možnost požadovat slevu z kupní ceny či odstranění vad, popřípadě odstoupit od kupní smlouvy, když by některá z vad byla zásadního charakteru. Postup, kdy bez předchozí konzultace s prodávajícím kupující vady na své náklady odstraní a to bez toho, aby poskytl prodávajícímu možnost a přiměřenou dobu toto učinit, zákonem předvídán není.

Jana J.

Firma měnila oka. Našli jsme závady a teď dělají mrtvého brouka.

Dobrý den, v létě nám firma měnila okna. Byla sepsána smlouva o dílo,ale objevily se závady,tak jsme se na pana majitele obrátili,sliboval,že to není problém,až přestal reagovat chování mrtvého brouka. Prosím o radu jak máme v této situaci postupovat? Děkuji za odpověď.

Prodejce/zhotovitel má povinnost do 30 dnů reklamaci vyřídit.

V případě reklamace, ať už se jedná o koupi či dílo, jako ve Vašem případě, je důležité si uvědomit, že prodejce/zhotovitel má povinnost do 30 dnů reklamaci vyřídit, informovat o tom kupujícího/zájemce mu však zákon neukládá. V případě, že firma nereaguje na telefony tedy i tak může následně namítat, že reklamace byla vyřízena ve lhůtě a není zcela jednoduché prokázat opak. Je tedy vhodné firmu kontaktovat (sdělit oznámení o vadách) způsobem, o jehož použití je vystavován doklad. Zde mám na mysli například prostřednictvím pošty. Pokud ani na takovou žádost o poskytnutí informace o vyřízení reklamace firma reagovat nebude, je možnost kontaktovat subjekt zabývající se dozorem nad ochranou spotřebitele, kterým v České republice je ve smyslu zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, v platném znění, Česká obchodní inspekce. V případě, že reklamace ve lhůtě 30 dnů skutečně vyřízena není, posuzuje se taková situace jako podstatné porušení smlouvy ze strany prodejce/zhotovitele a tomu odpovídají patřičné důsledky. Pro případ, že byste ve věci potřebovat podrobnější právní poradenství, či asistenci při řešení celé záležitosti se, jsme Vám službami naší AK k dispozici.

Velký otazník

Potřebujete poradit?

Zeptejte se raději nyní za málo peněz než pozdě a draze. V dnešní době potřebuje každý po svém boku právní zastoupení a my Vám ho do 24h poskytneme. Stačí vyplnit krátký formumulář expresního řešení.